تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 16:13
104 بازدید
کد خبر : 208729

گواهی SSL چگونه بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد؟

گواهی SSL چگونه بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد؟

  گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی موتور جستجو دارد که به طور فعال قبل از رتبه بندی هر وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) آنها را در نظر می گیرد. با وجود این دانش، کارشناسان سئو به ندرت می دانند که الگوریتم های خاصی واقعا چگونه کار می کنند. گوگل به

 

گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی موتور جستجو دارد که به طور فعال قبل از رتبه بندی هر وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) آنها را در نظر می گیرد.

با وجود این دانش، کارشناسان سئو به ندرت می دانند که الگوریتم های خاصی واقعا چگونه کار می کنند. گوگل به دقت از این اطلاعات محافظت می کند تا از دستکاری سئو و پیشی گرفتن از رتبه بندی موتورهای جستجو با ابزارهای ناعادلانه جلوگیری کند.

 

به طور خلاصه، گوگل به ندرت می گوید “اگر این کار را انجام دهید، رتبه سایت خود را در SERP ها بهبود خواهید داد”. چیزی که بیشتر ارائه می دهد – در بهترین حالت – عبارات مبهم و عمومی است، مانند “ایجاد محتوای با کیفیت بالا” یا “دریافت لینک های مرتبط و قدرتمند”.

 

با این حال، در ۶ آگوست ۲۰۱۴، گوگل چیزی بسیار خاص گفت.

 

در این تاریخ، گوگل تایید کرد که وب‌سایت‌های دارای گواهینامه SSL (https://) مزیت بیشتری در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) خواهند داشت.

 

دقیقاً، گوگل گفت که اگر دو وب سایت مشابه وجود داشته باشد – با همه چیز برابر است – وب سایت دارای گواهینامه SSL نسبت به نسخه دیگر سایت که گواهینامه SSL ندارد برتری جزئی خواهد داشت.

 

ما هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه گواهی SSL چقدر بر رتبه بندی موتور جستجوی سایت تأثیر مثبت می گذارد و آن را بهبود می بخشد، نداریم. اما در این پست، با هر اطلاعاتی که در اختیار داریم، کارهایی که انجام می دهد و چگونه بر سئو و رتبه بندی تاثیر می گذارد، نگاهی عمیق تر خواهیم داشت.

 

بیایید با توضیح اینکه گواهی SSL چیست و چگونه کار می کند شروع کنیم.

 

گواهی SSL چیست؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer است. همانطور که از نام آن پیداست، یک لایه ایمنی اضافی ایجاد می کند که از اطلاعاتی که بازدیدکنندگان برای اشتراک گذاری با یک وب سایت انتخاب می کنند محافظت می کند.

 

SSL.com SSL را اینگونه تعریف می کند:

 

SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای ایجاد پیوند رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر است. این پیوند تضمین می کند که تمام داده های ارسال شده بین وب سرور و مرورگر خصوصی باقی می مانند.”

هنگامی که یک بازدیدکننده از یک وب سایت https:// بازدید می کند، گواهی SSL تضمین می کند که هر اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می شود، به کسی درز نمی کند. اتصال رمزگذاری شده از اطلاعات محافظت می کند.

 

اگر می خواهید در مورد اصول اولیه گواهینامه های SSL و وب سایت های ایمن بیشتر بدانید، راهنمای مبتدیان برای SSL و امنیت وب سایت را بخوانید.

 

چگونه بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد؟

اکنون که متوجه شدید SSL چیست و چگونه کار می کند، اجازه دهید در مورد تاثیر آن بر رتبه بندی موتور جستجوی وب سایت صحبت کنیم.

 

گواهی SSL به روش های زیر بر رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو تأثیر می گذارد:

 

۱. افزایش رتبه در موتورهای جستجو

همانطور که در ابتدای پست وبلاگ ذکر کردیم، گوگل تایید کرده است که یک وب سایت ایمن با گواهی SSL نسبت به سایر وب سایت هایی که به اندازه کافی امن و رمزگذاری شده نیستند، مزیت خواهد داشت – مشروط بر اینکه سایر عوامل بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ثابت باقی بمانند.

 

محاسبه تأثیر دقیق گواهی SSL بر رتبه بندی سئو سایت می تواند دشوار باشد.

 

به عنوان مثال، قضاوت در مورد تأثیر واقعی گواهی SSL در رتبه بندی موتورهای جستجوی یک سایت، زمانی که با وب سایت دیگری در جایگاه مشابه اما با هزاران بک لینک قوی تر مقایسه می شود، دشوار است.

 

در این صورت، شاید مزیت داشتن بیش از ۱۰۰۰ بک لینک قدرتمند بیشتر از مضرات نداشتن یک اتصال امن رمزگذاری شده (گواهینامه SSL) باشد.

 

بنابراین، صاحبان وب سایت باید بدانند که داشتن گواهینامه SSL نه تنها به طور جادویی سایت شما را به بالای صفحه نتایج موتور جستجو سوق نمی دهد. با این حال، اگر آنها از دیگر عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو مراقبت می کنند و همه کارهای مهم دیگر را به درستی انجام می دهند، داشتن گواهینامه SSL به آنها کمک می کند تا در موقعیت سخت و رقابتی از سایر وب سایت ها پیشی بگیرند.

 

چندین مطالعه موردی وجود دارد که افزایش (یا جهش) در رتبه بندی موتورهای جستجو را اثبات می کند. Cloudtec پس از تغییر از http:// به https://، تقریباً دو برابر تعداد ۱۰ رتبه برتر موتورهای جستجو را تجربه کرد.

 

برایان دین از Backlinko همچنین تأثیر احتمالی HTTPS بر رتبه‌بندی سایت در SERP را مورد مطالعه قرار داد. او SimilarWeb، MarketMuse، Ahrefs و SEMRush را برای به دست آوردن داده‌های لازم تشکیل داد و متوجه شد که «HTTPS با رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو در صفحه اول Google ارتباط متوسطی دارد.»

 

اینها برخی از تأثیرات مستقیم HTTPS در رتبه بندی موتورهای جستجوی سایت هستند. جدا از اینها، گواهی SSL نیز به طور غیرمستقیم بر رتبه سایت تأثیر می گذارد و نتیجه آن را بهبود می بخشد.

 

۲. بهبود سئو با بهبود تجربه کاربری

شکی نیست که گواهینامه SSL (یک وب سایت امن و مطمئن) تجربه کاربر را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

 

اگر شخصی وارد یک وب سایت ناامن شود، نشانه های قابل مشاهده ای را مشاهده می کند که نشان می دهد سایت امن نیست و باید از مرور آن دست بکشد. Google Chrome در حال اطمینان از این موضوع است.

 

Google Chrome با شرمساری صریح وب‌سایت‌های رمزگذاری نشده، آگاهی بسیار مورد نیاز در مورد امنیت اینترنت را در میان کاربران عمومی اینترنت ایجاد می‌کند. آنها اکنون در بازدید از وب سایت های رمزگذاری نشده بسیار آگاه تر و مردد هستند. به دست آوردن اطلاعات شخصی در وب سایت های http:// (سایت های بدون گواهینامه SSL) حتی دشوارتر می شود.

 

نکته اینجاست که وب‌سایت‌هایی که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهند، هرگز نمی‌توانند به طور مداوم در جایگاه‌های برتر در SERP قرار بگیرند. وب‌سایت‌های رمزگذاری‌نشده بدون گواهینامه SSL نمی‌توانند تجربه کاربری خوبی را ارائه دهند.

 

فرض کنید یک کاربر آنلاین کلمه کلیدی خاصی را جستجو می کند و وب سایت شما را از طریق گوگل پیدا می کند. او روی آن کلیک می‌کند، در صفحه اصلی شما قرار می‌گیرد، جایی که می‌خواهد فرمی را پر کند، و فوراً با نشانگر Google Chrome مبنی بر ایمن نبودن وب‌سایت مورد استقبال قرار می‌گیرد. او آن را در عرض چند ثانیه پس از فرود بر روی آن ترک می کند.

گوگل متوجه این رفتار می شود. اگر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وب سایت دقیقاً این کار را انجام دهند – که در این مورد خاص انجام می شود – Google در نهایت وب سایت شما را در SERP ها تنزل می دهد. از آنجایی که بسیاری از افراد پس از ورود به وب‌سایت خیلی زود از آن خارج می‌شوند، به نظر می‌رسد که وب‌سایت شما ارزش رتبه‌بندی آنقدر بالا برای آن کلمه کلیدی را ندارد.

 

اثر غیر مستقیم داشتن یک وب سایت ناامن و رمزگذاری نشده در نهایت منجر به تنزل رتبه در صفحات نتایج موتور جستجو می شود. اثر دومینو بیشتر آن را به سمت پایین هل می دهد.

 

بازدیدهای ترافیکی کمتر به معنای فرصت های کمتر برای ایجاد بک لینک، ترافیک ویروسی، نرخ تعامل بالاتر و غیره است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها